Fiberhusk

Det finns många olika namn på fiberhuskens ursprung men saken är densamma. Fiberhusk är egentligen malda psylliumfrön som är världskända för sina fibrer och positiva egenskaper för magen och matsmältningen. Dessa små malda frön innehåller nämligen en fiberhalt på hela 85 % och river ordentligt i tarmarna.

Fiberhusk har dock gjort sig extra omnämnt genom att vara ett optimalt glutenfritt alternativ till vetemjöl. Det innehåller varken ägg, gluten eller kolhydrater och lämpar sig därför både för vegetarianer och glutenintoleranta. Det är också ett betydligt nyttigare alternativ till det klibbiga vetemjölet som ofta sätter sig som klister i tarmarna och ger magbesvär även på andra sätt. Detta är också just det som gluten gör eftersom det binder samman degarna. Istället kommer fiberhusk att svälla när det kommer i kontakt med vatten, vilket gör att fibrerna gör gott i din mage. Dock ska man vara på det klara med att inte äta för mycket av fiberhusk, vilket kan orsaka diarré och andra magproblem som extremt svullen mage istället.


Fungerar som gluten

Fiberhuskens fenomenala förmågor att binda samman degar gör att den kan användas i bakning lika bra som vetemjöl. Det är nämligen de svällda fibrerna med vätskan som blir till en fast och konsistent deg som sedan kan knådas och bakas ut. Med fiberhusk får du även en god och fyllig smak som vetebröd inte annars ger på samma sätt utan smaksättningar eller kryddor. Denna egenskap gör degen mer lättarbetad och smidig att arbeta med och den kladdar heller inte, vilket annars kan ge upphov till många bagares förtret.
Fiberhusk är smakfri och luktfri men den ger ändå sting i brödet och det ger även ett betydligt saftigare bröd än vanligt. En annan trevlig egenskap är att det smular mindre. De som inte vill ha ägg i sina pannkakor eller sockerkakor kan också ersätta dessa med fiberhusk då det blir samma effekt på smeten och också betydligt nyttigare.

Var köps fiberhusk?

Fiberhusk är oerhört lätt att få tag på och priserna varierar något från ställe till ställe. Antingen kan man köpa det direkt som kosttillskott på nätet eller via hälsokostbutikerna men det vanligaste och också det smidigaste alternativet, är att gå in på en stormarknad eller en vanlig mataffär som säljer det. FiberhuskFiberhusk kan köpas i olika format men om man vill ha det i bakning så ser det nästan ut som ett vanligt mjölpaket. Räkna med att betala mellan 50-100 kr för ett paket.

Hur framställs fiberhusk?

Som tidigare nämnts framställs fiberhusk genom att man mal psylliumfrön till en massa som sedan fungerar som ett mjölliknande pulver. Med andra ord är det 100% pulveriserat psylliumskal. Därför ska vi ta ett steg tillbaka och bekanta oss lite närmare med just psylliumskalen och fröerna. Psylliumfrö som också kallas loppfrö, på grund av sin form, kommer från en växt som odlas i bl.a Indien, södra Europa och Ryssland. Dessa frön är oerhört fiberrika och kan användas i matlagning, bakning och müsli men även för att toppa sina smoothies med.
Växten heter psyllium och kan bidra med så mycket som 15 000 små frön per planta. Växten tillhör grobladsläktet och har använts inom matlagning i många sekler. I mångt och mycket påminner psylliumfrön om linfrö och används i stort sett av samma anledning - till att bidra med bättre maghälsa och dessutom ge hjärnan de nyttiga ämnen som finns i fröet som kalcium, goda fetter m.m.

Dock är det relativt ovanligt att bara äta hela frön, man använder främst skalen för att göra fiberhusk. Frön kan dock vara gott att lägga i müslin för lite extra tuggmotstånd. Det är skalen som omger själva kärnan som är mest fiberberikade och som också har de bästa egenskaperna. När man har avlägsnat skalet från psylluimfröna så mal man ned dessa till ett pulver och vips så har man fått fiberhusk.

Medicinsk inverkan

Rent medicinskt används psylliumfröskal och fiberhusk av en rad anledningar. Det ger förutom en glad och lättad tarm också en kolesterolsänkande effekt och hjälper även till mot IBS och hemorrojder. Fiberhusk är mycket bra om du vill gå ned i vikt då de sväller i tarmen och ger en större mättnadskänsla, vilket gör att du samtidigt inte blir lika sugen på onyttigheter. Fiberhusk har inte mycket kalorier i sig, vilket även gäller för fröna i övrigt så du kan lätt unna dig en brödbit eller två om det är gjort på fiberhusk.

Då fiberhusk inte innehåller några som helst kolhydrater uppstår automatiskt en jämn blodsockerkurva då intag av för mycket socker och kolhydrater ger ett insulinpåslag och skapar ännu mer sockersug. Detta är särskilt bra för diabetiker som tampas med sin sjukdom.

Bra för allergiker

Fiberhusk passar mycket bra till folk som lider av t.ex. äggallergi eller glutenallergi. Många föräldrar bakar därför med fiberhusk till sina barn istället för att använda vanligt mjöl och ägg. Det är en mycket bra idé men man ska samtidigt inte ge fiberhusk till alltför små barn då deras mage kan krångla ännu mer. Helst ska barnet vara 12 år innan det kan börja äta fiberhusk utan problem och man ska också vara säker på att inte ge det för mycket av det goda. Detta gäller så klart även vuxna.
Om du bara vill ersätta degen eller smetens äggdel med fiberhusk, ska du heller inte ta lika mycket. Späd ut 1tsk fiberhusk med 1,5 dl vatten för att ersätta 1 ägg. Koka upp blandningen och ta sedan direkt av det från plattan när första bubblan börjar synas. Därefter häller du i det i resten av smeten. Det är viktigt att veta att man bara ska ersätta 1 ägg med fiberhusk, annars blir det vanligen för mycket. De andra äggen bör ersättas med bakpulver eller bikarbonat för bästa effekt på smeten.

Sammanfattning

Fiberhusk är således en utmärkt ersättning till gluten och ägg i kakor och bröd och ger en saftig konsistens. Smaken är neutral och det är betydligt nyttigare att äta fiberhusk än vanligt, blekt vetemjöl. De fiberrika skalen som fiberhusk är gjort på, bidrar till en gladare tarm och ett hälsosamt leverne då det även finns rikt på vitaminer och mineraler i psylliumfröskalen som är nermalda i denna pulverform.