Bjud din hud på något riktigt gott

Huden är kroppens största organ och har den livsviktiga uppgiften att skydda oss och våra insidor. Den består av flera lager som vart och ett tjänar ett syfte: att isolera från kyla och värme, att producera hår, att täcka våra inre organ liksom att ge varningssignaler när något inte står rätt till. Trots att huden är så enormt viktig är det dock inte ovanligt att människor ignorerar och fördummar den, vilket kan leda till alla möjliga sorters problem.

Huden förtjänar mer uppmärksamhet och mycket näring och man kan ge den nyttiga behandlingar både utvärtes och invärtes. Det finns krämer som skyddar och stimulerar den, det finns många olika slags terapier och, viktigast av allt, en bra foer hudenhel näringslära som främjar hudens hälsa och humör. En välmående hud ger ett intryck av hälsa och skönhet och det är ingen hemlighet att människor som ser friska och rosiga ut anses vara mer attraktiva.


Hudens främsta fiender

Om en människa inte mår bra så är huden ett av de främsta organen som signalerar detta. Den kan få en glåmig färg, bli torr eller för fet, röd och irriterad. Orsakerna till detta är många och kan till exempel bero på sjukdom och trötthet, stress, allergier, skador och vitaminbrist. En av de främsta fienderna är solen som bränner huden om den är exponerad för mycket, vilket i sin tur kan leda till allt från brännskador och rynkor till hudcancer. Det är därför bra att se till att behandla huden på bästa möjliga sätt genom att använda bra krämer och att inte utsätta den för skadliga faktorer.

Vätskebrist är en annan fiende som omedelbart syns på huden. En människa som inte dricker tillräckligt får dels en torrare hud och dels en mindre elastisk sådan. Ett trick som man kan tillämpa för att se om man är uttorkad är att nypa en flik hud från ovansidan av handen och klämma den i tio-femton sekunder. När man sedan släpper skall huden omedelbart återgå till sitt ursprungliga läge men om det dröjer, eller om huden står kvar i de klämda positionen så lider man garanterat av svår vätskedrift. Särskilt om somrarna och när man tränar behöver man extra mycket vätska och det syns snabbt på huden om man får i sig för lite.

Kosten påverkar huden

Den mänskliga organismen behöver många olika vitaminer och mineraler och för att ha bra värden gäller det att man äter en välbalanserad kost, gärna med olika tillskott beroende på individuella behov. Detta påverkar inte bara huden utan även alla inre organ, skelettet, det centrala nervsystemet och, icke att förglömma, humör och allmänna psykiska hälsa.

Bland det absolut viktigaste är att man får i sig grönsaker och frukter! Härifrån kommer fibrer och kolhydrater liksom livsviktiga mineraler och vitaminer som järn och C-vitamin, och man bör framförallt fokusera på gröna grönsaker som spenat och broccoli, röda som paprika och gojibär liksom alla baljväxter som dessutom tillför protein. Även nötter tillför mycket protein, liksom väsentliga ämnen som Omega 3, järn, karoten och kalcium.
 
Läs mer: Jordnötsolja - Framställning, i matlagning och allergier

Från kött, ägg och mjölk får man i sig viktiga proteiner och fett, liksom extremt viktiga ämnen som B12 och zink, liksom det livsviktiga järnet som vi inte kan leva utan. Om man är vegetarian eller vegan riskerar man stora brister i dessa ämnen, så därför är det extra viktigt att komplettera med kosttillskott så att man inte får problem med hälsan.

Återigen så kan det inte betonas nog hur viktigt det är att man dricker mycket vätska. Man bör satsa på minst en och en halv liter vatten om dagen och om man tycker att det är tråkigt att dricka kan man alltid smaksätta med lite citron eller gurka, dricka sodavatten liksom specialdrycker som innehåller elektrolyter och kollagen. Om man dricker kaffe eller alkohol så är detta vätskedrivande så därför bör man vara noga med att dricka minst ett glas vatten för varje enhet som man konsumerar.

Fördelarna med kosttillskott

Det finns en myriad av olika kosttillskott som man kan komplettera sitt dagliga intag med och man kan välja att inta dem som piller, pulver eller vätska. Det kan handla om multivitaminer där man i ett och samma piller får i sig många viktiga mineraler och vitaminer, eller om specifika produkter som nyponpulver eller flytande kollagen. Alla fyller sina olika funktioner och det är alltid bra att noga fundera på vad för slags behov man har, beroende på livsstil, klimat och ålder.

Poängen med ett hälsosamt intag av kosttillskott ligger i dess namn: ett tillskott till kosten. Med andra ord så ersätter de inte mat och dryck, utan är något extra man tar för att hjälpa sin organism att ta upp viktiga ämnen. Vad för slags tillskott man tar kan variera: om man lider av många förkylningar om vintern kan man behöver ett visst slags tillskott för den tiden på åren, och ett annat om somrarna, då man kanske istället tenderar att få järnbrist om man svettas mycket.

Vad behöver huden?

Först och främst så bör man aldrig glömma att huden är ett organ som alla andra och därmed är en del av vår kropp. Det betyder att man för det allmänna välbefinnandet behöver alla typer av mineraler och vitaminer, men här skall vi nu gå igenom några av de ämnen som är specifikt viktiga för just huden.

  • Kollagen. Detta är ett oerhört viktigt protein som ger huden och skelettet volym och struktur. Med åldern tappar huden alltmer kollagen vilket får som resultat att hyn tappar sin elasticitet och börjar sjunka in och bli rynkig. Yttre faktorer som rökning och UV-strålar påskyndar nedbrytningen. Man kan ta kollagen som kosttillskott i flytande form eller piller och efter bara några månader börjar resultaten bli synliga; huden och läpparna fylls ut, naglar och hår blir starkare och man ger ett allmänt rosigare intryck. Man bör inta dessa kosttillskott på kvällen innan man går och lägger sig eftersom kollagenproduktionen framförallt sker när vi sover.

  • Hyaluron syra. Detta är ett slags glykosamin som hjälper kroppen att ta upp vätska. Det är detta ämne som fillers innehåller och som får huden att bli plumpare och fuktigare.

  • C-vitamin. Detta vitamin heter egentligen askorbinsyra och fyller ett antal funktioner för vår hud. Detta är en kraftfull antioxidant som rensar kroppen från allehanda gifter, vilket syns på huden ju renare man blir. C-vitaminet hjälper också organismen att förnya sig, liksom blodet att ta upp järn vilket rent praktiskt yttrar sig i huden genom att blodtillförseln blir optimal.

  • Magnesium. Om man upplever att huden inte känns tillräckligt elastisk så kan det bero på vätskebrist men också brist på magnesium. I naturen hittar man magnesium i nötter och linser och om man inte äter mycket av dessa är detta en av de viktigaste mineralerna att tillföra via kosttillskott.

  • Zink. Ett mineral som hjälper huden att reparera sig liksom påverkar de hormoner som behövs så att man inte ska få akne. Ämnet bromsar även hudens åldrande och är mycket bra för immunsystemet.

  • Selenium. Studier har visat att en människa med bra seleniumvärden får ett visst naturligt skydd mot solens farliga UV-strålar, vilket i sin tur skyddar mot hudcancer.

  • Potassium. Om man svettas mycket är det lätt att få potassium-brist då detta är ämnet som krävs för att kroppen skall bevara vätska. Det finns särskilda pulver som innehåller potassium och man kan på så sätt förhindra att få torr hud.