Psylliumfrön och dess fröskal

Idag finns det en mängd fröer på marknaden och inom hälsokost som tidigare inte uppmärksammats lika mycket i väst som de görs nuförtiden, något vi ska vara tacksamma för. Just psylliumfrön och psylliumfröskal har flera positiva egenskaper som ger oss bra hälsoeffekter om vi får i oss dem ofta.

Att fröer och nötter är bra för magen tack vare sina nyttiga fetter, är det förmodligen få som undgått att höra. Fröer och nötter är rika på goda fettsyror som stimulerar hjärnan och får dig att tänka klarare. De är dessutom generösa på fibrer som hjälper tarmarna att göra sitt arbete. Psylliumfröna kommer från en ört som hör till grobladssläktet. Fröna skördas från bladen och varje planta kan vara försedd med så många som upp till 15 000 frön. Växterna växer vilt i medelhavsområdet och själva fröna och det som slutligen säljs i hälsokostaffärer och ibland även vanliga livsmedelsaffärer, produceras både i Europa, Ryssland, Indien och Pakistan. Fröna bör hållas i torrt rum och kan då förvaras under mycket lång tid.


Kärt barn har många namn

Det namn vi är mest vana vid är psyliumskal eller psylliumfrön men det går även att finna denna vara med andra namn. Fiberhusk, husk, psylliumhusk, loppfrön, ispafulafröskal m.m. är ett fåtal namn som man kan se på olika förpackningar. Även kosttillskotten har en radda av namn, också beroende på vad man har tillsatt i det. Egentligen är det inte så mycket som skiljer dem åt.

Produkter att köpa

Psylliumfrön finns att köpa i hälsokosthyllorna på vanliga mataffärer som ICA och Willys. Där brukar de även gå att få till billigare priser än om man exempelvis beger sig till en ren hälsokostbutik. Det finns som sagt olika produkter att inhandla som ljusa och mörka psylliumfrön, skal eller hela, alternativt krossade frön.

Man kan köpa dem i vanlig förpackning eller som kosttillskott. Väljer man att köpa psylliumfrön i form av kosttillskott så kan du få dem både i kapselformat eller som vanligt strö eller vanliga fröer. Det är dock bra att köpa dem som mjölaktig konsistens, som kan användas både till människor och djur. Som kosttillskott är det också vanligt att man tillsätter något extra som är bra för magen och som har som avsikt att ge extra vitaminer eller påskynda processen. Rabarber, arctium eller katrinplommon som sätter igång magen ännu mer är vanligt att se i innehållet. I somliga fall kan du även förvänta dig ett tillskott av kalcium, så vad just du behöver för din kropp kan erhållas genom många varianter av kosttillskott på hyllorna.

Det positiva med psylliumfrön

Dessa små, små fröer som nästan ser ut som kli, har en ihopdragande effekt och olika froerhar lite skämtsamt även kallats för lopp-frön, på grund av form och storlek. Det finns både ljusa och mörka varianter, vars egenskaper väntar på att få gynna oss människor.

Man kan med gott samvete äta hela fröet eller enbart skalet, vilket i sig består av ca 85 % fiber som är bra för tarmfloran och tarmväggarna. Skalet är vattenlösligt och bildar en slags geléliknande konsistens, ungefär som chiafrön när man tuggar på dem.

Olika varianter av psylliumfrön

Som redan nämnts, finns det både ljusa och mörka psylliumfrön och de, i sin tur, kan både säljas hela eller krossade. Du kan också enbart köpa skalen om det är just den fiberrika delen av fröet du vill komma åt. De är nämligen perfekta att stoppa i müslin eller strö över gröt, sallad och färsk frukt, alternativt ha som en upplyftande ingrediens i kakor och bröd. Du kan även dricka dem genom att ha i smoothien på morgonen eller blötlägga dem för att fibrerna ska svälla.

Det som skiljer skalen och det hela fröet åt är att skalen i regel har längre livslängd och dessutom har den största näringsdelen av fröet. Det är således många som föredrar att bara köpa skalen, men detta är självfallet en smaksak. Skalen har mindre kalorier och mer fibrer. Dock har de färre fettsyror, eftersom dessa har reducerats till följd av att man tagit bort en stor del av fröet. Fettsyrorna sitter i kärnan och därför ska man hellre köpa hela eller krossade psylliumfrön om man vill komma åt de livsviktiga fetterna som sätter fart på knoppen.

De ljusa och mörka fröerna har i stort sett samma egenskaper så det spelar egentligen ingen större roll vilket man väljer. Ljusa psylliumfrön brukar också kallas huskfibrer och är vanliga i bröd. Tänk dock på att även fibrer bör ätas med måtta för att inte få otrevliga överraskningar vid fel tillfällen. Ät inte mer än 3 matskedar per dag, så kan du vara ganska säker på att du får i dig för mycket av det goda.

Psylliumfrön och dess egenskaper

Den främsta anledningen till att man äter psylliumfrön är förmodligen dess rika fiberinnehåll samt att det gör gott för hjärnan. Många uppskattar även smaken och det är sant att den lyfter upp en hemmagjord müsli med lite sting.

För den som har magproblem kan psylliumfrön vara rena dunderkuren och för krångliga magar brukar det gå relativt snabbt innan fröerna sätter igång sin verkan. Fibrerna i skalet drar nämligen till sig en hel del vatten som sväller i magen och river i tarmarna. Denna gélésubstans brukar snabba på processen ordentligt och det brukar dröja relativt kort tid innan du behöver sluta tampas med dina mag-och tarmproblem. Tänk som sagt dock på att äta psylliumfrön happyplatemed måtta, då alltför många kan orsaka diarré och/eller uppsvälld mage. Det absolut viktigaste när du stoppar i dig psylliumfrön, är att dricka mycket vatten samtidigt. Om du inte gör det riskerar du att bli förstoppad istället, eftersom det är den geléliknande konsistensen som sätter igång systemet. En viktig sak att ta fasta på är att psylliumfrönas egenskaper till en början kan förvärra dina magproblem. Det kan i värsta fall ta några veckor innan tarmarna kommer igång efter en förstoppning så i vissa fall kan du vara tvungen att ändå komplettera med laxermedel i form av någon mån. Men gör detta inte till en vana för laxermedel ska helst inte användas dagligen eller ens varje vecka om man inte behöver det.

Du som har högt kolesterol kan också ha stor nytta av psylliumfrön. Du kan äta dem som de är eller ta dem som kosttillskott genom att blötlägga dem och inta dem som de är i vått tillstånd. Det som förbättrar kolesterolnivån är att de fibrer fångar upp salter från gallan och transporterar dem ut ur kroppen. Gallsalter frisätts i kroppen när man äter fett och får man i sig för mycket av den varan, kan kolesterolet stiga i höjden, och då talar vi om dåliga fetter. När gallsalterna sedan förs ut ur kroppen så tillverkas flera av dessa och för att tillverka dem behövs en större mängd kolesterol, som bidrar till att nivån sänks.

Är du överviktig är det också mycket bra och effektivt att äta rikligt med fibrer. Många äter dem som kosttillskott eller i den vanliga maten och det spelar egentligen ingen roll hur du vill göra, huvudsaken är att du får i dig mycket vatten för att få fibrerna att svälla. När magen fungerar som den ska så transporterar kroppen också ut dåliga ämnen och slaggprodukter i tarmen som bidrar till uppsvullen mage. Bara genom att ha en fungerande tarm gör också att vi känner oss slankare och lättare. Det som också är finurligt med fibrer, är att de ger en längre mättnadskänsla då de förhindrar att bryta ned födan lika snabbt. Äter man också tillräckligt med fibrer så minskar generellt sötsuget, vilket är a och o när du vill gå ned i vikt. Blodsockret jämnas ut, vilket också medför att insulinnivåerna hålls i schack. Höga insulinnivåer och ständiga insulintoppar gör att kroppen har svårt att bränna fett, vilket också leder till ökad vikt eller åtminstone stagnerad vikthållning. Detta bidrar till att psylliumfrön dessutom är en bra vän för diabetiker som kan ha ordentlig nytta av att berika sin kost med dem. De minskar nämnvärt behovet av just insulin hos diabetikern och även om det inte kan bota sjukdomen så är psylliumfrön åtminstone ett steg på väg mot ett enklare liv för den drabbade. Det gäller ju att ta alla chanser som finns.

Psylliumfrön för djur

Det är inte bara vi människor som behöver fibrer. Även hundar, hästar och andra djur behöver ha en fungerande mage och äta en näringsrik kost. Därför kan man även köpa fröna i form av kosttillskott på djurapoteken eller online. Just hästar har visat sig ha stor glädje av psylliumfrön och dess fiberrika skal. Veterinärer har sett att mag-och tarmfloran hos hästar förbättrats avsevärt med dessa små frön i fodret. Många hästar lider av kolik, vilket är en mycket allvarlig och jobbig sjukdom och för att förbättra eller förebygga detta obekväma tillstånd för djuren, tillsätter många hästägare och veterinärer psylliumfrön i hästarnas föda.

Baka glutenfritt med psylliumfrön

Det finns många människor som av någon anledning inte tål gluten. Gluten är de trådar i sädesslagen och förekommer framför allt i vetemjöl. Om vissa äter för mycket gluten eller i vissa fall, endast en liten del, så kan det hända att man blir oerhört dålig och sjuk. Genom att baka med andra livsmedel och produkter än vete m.m så kan man göra goda bröd och efterrätter, som alla kan njuta av. Psylliumfrön ger bakverket lite extra smak och karaktär och gör ditt bröd eller dina kakor nyttigare. Det blir också en fylligare smak, som många föredrar, oavsett om man är glutenintolerant eller inte.

Med den geléliknande konsistensen gör man brödet eller bakverket mer saftigt än vad det annars skulle ha blivit. För att annars få ett saftigt bröd, kan det hända att man ofta tillsätter mer fett, och detta är naturligtvis inte alltid tacksamt. De degiga fröna gör också att bröddegen blir mer lättarbetad, vilket också gör att slutresultatet blir ett bröd som inte smular och som dessutom ger en fin smak. Samtidigt är fröna fattiga på kalorier och medför att du kan äta mer av det goda utan att behöva oroa dig alltför mycket för din vikt. Undvik det kolhydratrika vetemjölet som lägger sig som ett klister i tarmarna och ersätt det med psylliumfrön så får du garanterat ett bröd som alla kan äta av utan att få besvär efteråt.

Biverkningar av psylliumfrön

Det finns egentligen inga farliga bieffekter med psylliumfrön, förutom om man inte äter för mycket av dem eller har problem med magen i övrigt. Det som främst brukar förekomma är uppsvälld mage och gasbildning som gör att både du och dina nära och kära, ibland helst vill att du ska hålla dig för dig själv.

Magont eller magknip kan också förekomma i viss utsträckning, vilket kan vara besvärligt ibland. Ta inte större doser än vad som föreskrivs och börja inte för hårt för då kan din mage komma att göra uppror på både det ena och det andra sättet. Har man dessutom nedsatt matsmältningsförmåga så kan för mycket fibrer också ge negativa effekter så vet man med sig att man har problem, kan det vara klokt att prata med en läkare innan. Börja helst med små doser och jobba dig uppåt med tiden för att vänja magen. Ta heller aldrig psylliumfrön om du har tarmblockeringar eller har svårigheter att svälja.

Med psylliumfrön är du på god väg att få den hälsosamma mage du önskar.