Betakaroten

Betakaroten är en terpenoid och antioxidant. Antioxidanter förhindrar oxidering av andra molekyler. Det finns tre olika sorters karotener: alfa, beta och gamma de kallas ibland även för provitaminer, eftersom kroppen kan bearbeta och omvandla dem till A-vitamin. Det är ett alltså ett förstadium till A-vitamin. A-vitamin kallas även retinol. Då betakarotenet omvandlas i kroppen till A-vitamin är de också med och bidrar till de positiva effekter som just A-vitamin har. Det som är bra med betakaroten är att omvandlingen till A-vitamin endast sker om kroppen har behov av det, vilket gör att det inte går att få i sig för mycket betakaroten. För höga volymer A-vitamin kan vara skadligt, men då kroppen själv reglerar omvandlingen finns det ingen risk för detta.

Betakaroten är fettlösligt vilket betyder att det krävs en viss mån fett för att det på bästa sätt ska lösas upp och tas upp av kroppen. Det lagras i kroppens fettceller och är kanske mest känt för dess förmåga att bidra till en djupare och mer långvarig solbränna. Även alfakaroten omvandlas till A-vitamin men är inte lika potent som betakaroten. Just namnet betakaroten härstammar från grekiskans “beta” och latinets ord för morot: “carota”. Det är det orange pigment som betakaroten har som ger frukt och grönt färg. Betakaroten i sig självt kan inte räknas som ett essentiellt (livsviktigt) näringsämne, men den vitamin-A som den omvandlas till är det.

Vad händer i kroppen när man intar Betakaroten?

Det är fortfarande lite oklart exakt varför betakaroten ger huden en mörkare lyster samt skyddar mot solens skadliga strålar. Forskarnas teorier kretsar kring att det är karoteners antioxidantiska effekt som stimulerar melaninet i kroppen eller möjligen att betakaroten ökar nivåerna vitamin A som sedan ger upphov till ett ökat solskydd.

Betakaroten tros då verka positivt för hudcellernas bildande av melanin. Melaniner är en rad färgpigment som är svarta, röda och bruna. Dessa skapas i vår överhud och har som uppgift att skydda huden från skadlig strålning som solen avger. Från solen kommer tre olika sorters ultraviolett ljus. UVC plockas direkt upp av ozonlagret och når då inte vår hud, UVA är den strålning som ger vår hud en mörkare ton och UVB är den strålning som gör att vi bränner oss om vi varit oaktsamma och spenderat för mycket tid i solen vilket kan skada våra cellers DNA vilket i förlängningen kan leda till cancer.

Så melanin hjälper till att skydda kroppen till viss del, men detta betyder givetvis inte att man är helt skyddad för att man tar kosttillskott innehållande betakaroten, utan vanlig försiktighet gällande sol och solskydd är givetvis fortfarande lika viktigt. Om man vet att man ska utsättas för mer sol t.ex. en solsemester eller bara vill förbereda sig för sommarsäsongen så måste man påbörja sitt intag av en hög halt av betakaroten i minst tio veckor, gärna tre månader innan för att uppnå önskad effekt.

När man får i sig stora mängder av betakaroten under en längre tid får man något som kallas för karotenemi som är ett helt ofarligt tillstånd där underhudsfettet färgas av betakaroten som lagrats in där. Detta ger upphov till att huden ser solbränd ut. Vid en stor konsumtion kan handflator och fotsulor få en orange ton, det är dock helt ofarligt och ska inte misstas för gulsot som är ett allvarligt sjukdomstillstånd.

Viss forskning har kunnat påvisa ett samband mellan betakaroten och en rad andra positiva effekter. Forskare tror att oxidativ stress spelar en stor roll i huruvida man drabbas av kognitiv försämring. Det finns studier som har kunnat visa att kosttillskott innehållande antioxidanter kan bidra till att minska risken för att den kognitiva förmågan försämras. Betakarotenet skall även enligt forskning kunna göra följande:

  • Verka positivt för kroppens matsmältningssystem
  • Hjälpa kroppen vid läkning av benbrott
  • Bidra till lägre kolesterolvärden
  • Motverka risken för vissa ögonsjukdomar
  • Bidra till ett stärkt skydd mot solskador
  • Är positivt för hudens pigmentering vilket gör att man blir brun snabbare
  • Bidra till ett bättre immunförsvar
  • Verka positivt för kroppens slemhinnor

2006 publicerades en rapport som visade att betakaroten kunde bidra till en ökad lungkapacitet, detta gällde dock människor som inte fått någon yttre försämrad påverkan på lungorna genom t.ex. stor konsumtion av cigaretter eller exponering för asbest.

Betakaroten i kosten

Det går absolut att få i sig betakaroten genom livsmedel. Genom data från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas kan dessa grönsaker och frukter listas och rangordnad efter vilket av dem som innehåller mest betakaroten:

  • Färska Morötter
  • Torkade nypon frön
  • Torkad papaya
  • Färska persiljeblad
  • Grönkål
  • Färsk spenat
  • Färsk dill
  • Torkade aprikoser
  • Färsk gräslök

För att nå kroppens dagliga behov av betakaroten som ligger på ca 3-6 mg räcker en god kost, men för att få de positiva effekterna av betakaroten som en snyggare bränna och ett visst solskydd måste man dock komma upp i högre nivåer. Det krävs volymer på minst 30 mg betakaroten om dagen och det motsvarar ett halvt kilo färska morötter.
Vill man få i sig färdigt A-vitamin är det animalier som gäller och specifikt lever innehåller mycket A-vitamin.

Betakaroten som kosttillskott

Som tidigare nämnt krävs större volymer av betakaroten än vad man kan tillgodose sig genom kosten för att få synliga resultat i huden. Att knapra minst ett halvt kilo morötter är inte hållbart för de flesta, därför kan kosttillskott vara en bra lösning. Det finns en uppsjö av beprövade kosttillskott innehållande betakaroten.


Betakaroten från Healthwell 50mg

Går att köpa i förpackningar om 30, 60 och 90 kapslar. Detta är ett populärt kosttillskott som innehåller naturligt betakaroten utvunnet från den gröna mikroalgen Dunaliella salina. Vissa andra preparat i kategorin innehåller istället syntetiskt karoten. Solrosolja är tillsatt eftersom betakaroten är fettlösligt. Solrosoljan gör att kroppen har lättare att tillgodose sig betakarotenet. Detta gör att kapseln fungerar lika bra att ta på tom mage som till måltid. Produkter som saknar adderat fett bör tas med måltid för bästa möjliga upptagningsförmåga. Då kapslarna har en hög koncentration räcker det att ta en om dagen för de allra flesta.


Betakaroten plus från Healthwell 50mg

Går att köpa i förpackningar om 30, 60 och 90 kapslar.  innehåller naturligt betakaroten från den gröna mikroalgen Dunaliella salina. Vissa andra preparat i kategorin innehåller istället syntetiskt karoten. Solrosolja är tillsatt för att bidra till ett bättre upptag då betakaroten är fettlösligt. Peperin från Svartpepparextrakt är tillsatt för att ytterligare maximera upptaget. Även lykopen och andra vitaminer och mineraler har tillsatts.


Core Betakaroten 

Går att köpa i förpackningar om 30, 60 och 90 kapslar. Innehåller naturligt betakaroten från den gröna mikroalgen Dunaliella salina. Vissa andra preparat i kategorin innehåller istället syntetiskt karoten. Solrosolja är tillsatt för att bidra till ett bättre upptag då betakaroten är fettlösligt. 

Svartpepparextrakt är tillsatt för att ytterligare maximera upptaget i kroppen.


Better you Betakaroten

Går att köpa i förpackning om 50 kapslar
Detta är ett naturligt kosttillskott med betakaroten som har en hög koncentration (50 mg) Detta kosttillskott innehåller vegetabilisk olja för att maximera upptagningsförmågan. Den rekommenderade dosen är en kapsel per dag, men det går att öka inför t.ex. en utlandssemester utan att det tillkommer några risker. Produkten är godkänd som vegansk och tillverkas i Sverige.


Maxosol

Går att köpa i förpackning om 60 och 150 kapslar. Maxosol innehåller betakaroten samt zink och niacin, selen, C-vitamin och E-vitamin som i kombination vårdar och skyddar huden. Detta är ett perfekt alternativ för semestern då Zink skyddar cellerna mot oxidation och E-vitamin verkar positivt för hudens fuktbalans. C-vitamin bidrar till bättre immunförsvar och uppbyggandet av kollagen. Denna produkt innehåller 15 mg betakaroten. Då kosttillskottet innehåller andra vitaminer och mineraler rekommenderas det inte att överskrida den rekommenderade dagliga dosen.


Detta är ett axplock av de olika kosttillskott som finns tillgängliga på marknaden. De går att köpa online, i hälsokostaffärer eller receptfritt på apotek, dock är det oftast lättast att hitta betakaroten till ett bra pris på nätet. Betakaroten kan bidra till en jämn en och fin färg på huden året runt och är väldigt tidseffektivt då man slipper lägga ner tid på att förbereda huden inför applicering av brun utan sol-produkter samt slipper få ett fläckigt resultat. Färgen kommer inifrån snarare än utifrån. Önskan om en mörkare hudton är de flesta människor största motivation till att börja med kosttillskott som innehåller betakaroten.

Riskfaktorer att ta stor hänsyn till

Det finns studier som har visat att syntetiskt betakaroten (Tillskott och dylikt där dess betakaroten inte är utvunnen ur en naturlig råvara) är giftig för rökare som har cancer.

Människor som har en osund livsstil med en stor konsumtion av cigaretter och alkohol bör avstå betakaroten då studier har visat att denna grupp människor löper större risk för hjärt- och lungsjukdomar i samband med ett stort intag av betakaroten. Kosttillskott rekommenderas dock aldrig till människor som har en onormalt stor konsumtion av alkohol eller nikotin. Detta berör givetvis inte de som ibland brukar cigaretter eller alkohol.

Om man äter någon medicin bör man givetvis prata med sin läkare innan man börjar äta något form av kosttillskott då det alltid finns en risk för kontraindikation. Exempel på läkemedel som kan påverkas av betakaroten är: Statiner – effekten kan minskas om patienten tar betakaroten ihop med selen, E-vitamin och C-vitamin. Vissa läkemedel vars uppgift är att sänka kolesterolvärden kan minska halterna av betakaroten som kroppen tagit upp genom kosten med ca 30-40%. Mineralolja vars uppgift är att behandla förstoppning och kan också minska nivåerna av betakaroten. Enstaka studier har kunnat påvisa skador på fostret när mamman har haft för höga nivåer av A-vitamin i kroppen, så vid graviditet är det extra viktigt att man rådfrågar läkare innan man börjar ta någon form av kosttillskott.

Sammanfattning

- För att nå det rekommenderade dagliga behovet av betakaroten räcker en det med en god kost, men för att uppnå önskad effekt på hudton krävs större mängder än vad man kan äta sig till och då behövs kosttillskott.
- Den största anledningen till att människor väljer att att äta kosttillskott som innehåller betakaroten är en önskan om en mörkare hudton.
- Betakaroten är fettlösligt och är ett förstadium till A-vitamin. Det går inte att överdosera betakaroten med någon risk för förgiftning då kroppen bara använder så mycket som den behöver. Det som blir över lagras i kroppens fettceller och ger kroppen en önskad gyllene ton.
- För personer med lungcancer rekommenderas dock inte kosttillskott av betakaroten.
- Människor som röker väldigt mycket och/eller dricker väldigt mycket alkohol rekommenderas att inte äta extra betakaroten då vissa studier har visat ett samband mellan denna grupp människor och en ökad risk för hjärt- och lungsjukdomar vid ett högt intag av betakaroten.
- Morötter är det livsmedel som innehåller mest betakaroten, men för effekt på huden skulle det krävas minst ett halvt kilo morötter per dag då ett det krävs ett dagligt intag på över 30 mg betakaroten för synlig effekt.
- Betakaroten skyddar huden till viss del inifrån men ersätter inte de vanliga försiktighetsåtgärder som rekommenderas vid solning utan är endast ett komplement.
- Studier har visat att betakaroten kan bidra till t.ex. ett förbättrat immunförsvar, matsmältning och lägre kolesterolvärden.
- Om man äter medicin bör man prata med sin läkare innan man börjar ta betakaroten som kosttillskott, då det precis som vid andra tillskott förekommer en liten risk för kontraindikation med vissa läkemedel.
- Den som planerar att “ladda upp” kroppen med betakaroten före en solsemester eller sommarsäsong bör börja med ett ökat intag minst 10 veckor, gärna 3 månader för att få önskad effekt.
- Kosttillskott med betakaroten köps med fördel på nätet men går även att hitta i fysiska hälsokostbutiker och apotek.
- Kosttillskott med tillsatt fett t.ex. solrosolja fungerar lika bra att ta på tom mage som till måltid. Då betakaroten är fettlösligt bör kosttillskott utan fett tas till måltid för bästa möjliga upptagning av kroppen.
- Det finns en del studier kring betakaroten publicerade som ger en del motstridiga resultat då det verkar göra väldigt många friskare men vissa personer sämre som t.ex. rökare
- När man får i sig stora mängder av betakaroten under en längre tid får man något som kallas för karotenemi som är ett helt ofarligt tillstånd där underhudsfettet färgas av den betakaroten som lagrats in där.

Publicerad: 2019-10-08 09:22:33
Senast Uppdaterad: 2019-10-08 10:14:57
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5