Ginseng

För att förstå varför ginseng är så otroligt bra behöver man först förstå vad ginseng faktiskt är för något och vad det används till. Enkelt förklarat kan man säga att ginseng är en rot som är mycket vanlig att använda sig av i länder som Kina och Korea. Roten sägs kunna förlänga ens liv avsevärt mycket, men används även i samband med att lindra eller motverka trötthet. Förr i tiden användes denna rot enbart i dessa länder, men idag är ginseng ett mycket vanligt och populärt kosttillskott som människor över hela världen drar nytta av.

Ginsengörten innehåller mängder med aktiva ämnen, men den som man väljer att lägga fokus på är ginsenosid. Utöver att användas för att göra människan piggare så kan ginseng också ha en mycket positiv inverkan på människans immunförsvar. Av denna anledning är det inte ovanligt att ginseng intas av människor som vill förhindra eller lindra förkylningssymptom. I många fall har ginseng även använts för att behandla problem som astma eller till och med stress.

Forskning om ginseng


Precis som med många andra typer av kosttillskott så är det många människor som kan vara skeptiska. Man kanske är van att bara härda ut en förkylning eller använder sig av preparat som är specifikt framtagna för astma. Är man trött går man in i närmaste affär och köper sig en kopp kaffe eller en energidryck och sedan är problemet ur världen.

Orsaken till att många inte vågar testa på kosttillskott är för att man inte är ordentligt informerad. I folkmun har ginseng alltid ansetts vara något positivt, men vad säger egentligen forskningen om denna mystiska rot?

Många studier har gjorts och forskare är eniga om att ginseng faktiskt har en uppiggande effekt. Man menar även att ett tillskott av ginseng i ens vardag kan hjälpa till att bidra till en fysiskt bättre prestation, både till vardags och på gymmet. Den studie som utfördes gick ut på att använda sig av en singeldos på 1350 mg av ett ämne som heter notoginseng. Notoginseng tillhör samma släkte som den asiatiska ginsengen och sägs bidra till en ökad syreupptagningsförmåga i kroppen.

Sammanlagt deltog cirka 29 stycken testpersoner. Alla personer var otränade sedan innan och var i åldrarna 20 till 35 år. Under 30 dagar fick 13 av dessa 29 personer ett tillskott av ginseng, medan resterande del ingick i en så kallad kontrollgrupp som istället fick placebotillskott. När testperioden var över var resultatet mycket chockerande och den grupp som hade fått tillskott av riktig ginseng hade blivit mer uthålliga och hade fått ett lägre blodtryck. Denna studie visade tydligt att ett tillskott av ginseng faktiskt kan hjälpa människor att fysiskt prestera bättre, på fler än ett sätt.

Under åren har det gjorts otaliga studier om just ginseng. Nu var man säker på att ginseng fungerade bra för att öka prestationsförmågan, men hur fungerade roten för den som vill få ett bättre immunförsvar? I grunden användes ginseng för just detta ändamål, så det vore helt klart tokigt att inte göra en studie om just detta. Studien kom tillbaka med mycket goda resultat och det man såg var att ginseng kunde stärka funktionerna hos ett influensavaccin. Immunförsvaret blev starkare och människor hade lättare att stå emot virus och baciller. En dos ginseng om dagen kan alltså hjälpa dig att bli både starkare, friskare och mer motståndskraftig mot virus.

Ginseng som kosttillskott


GinsengrotNaturligtvis behöver man inte ta sig hela vägen till Korea eller Kina för att testa på den härliga roten. Det går minst lika bra att shoppa online eller besöka närmaste kosttillskottsaffär eller apotek. Du väljer själv om du vill ha ginseng som enskilt tillskott eller om du hellre föredrar produkter där ginseng är inkluderat. Det man bör tänka på är att ginseng är mycket uppiggande och därför bör man inte ta kosttillskottet innan man ska gå och lägga sig. Satsa istället på att börja dagen med en dos ginseng och du kommer snabbt märka av en markant skillnad i hur mycket du orkar prestera under en dag.

Vill du handla ginseng på nätet är det otroligt viktigt att du väljer en seriös och professionell hemsida. Eftersom ginseng har blivit mycket populärt i Sverige är det inte svårt att hitta en svensk sida som erbjuder just detta kosttillskott. Det kan vara svårt att bestämma sig för vilken typ av ginsengprodukt som passar en bäst, enskilt eller blandad med andra aktiva ämnen som ska pigga upp. I majoriteten av affärer och webbshoppar kan du få professionell hjälp med att välja ut vad som passar dig bäst.

Biverkningar


Med nästan allt här i världen så kan det förekomma biverkningar efter ett intag av ginseng. Främst har ginseng positiva effekter på människor, men visst finns det vissa som ändå råkar ut för tråkigheter med kosttillskottet eller som helt enkelt blir allergiska.

En av de vanligaste biverkningar som man kan känna av är huvudvärk och sömnsvårigheter. Att få sömnsvårigheter är kanske inte så svårt att förstå, eftersom ginseng är uppiggande på fler än ett sätt. Återigen är det viktigt att man försöker ta ginseng så tidigt på dagen som möjligt. Detta garanterar inte att man inte får sömnsvårigheter, men kan minska möjligheten ganska rejält.

Utöver sömnsvårigheter och huvudvärk kan ytterligare några biverkningar förekomma. Vissa personer har rapporterat om magbesvär i samband med intagning av ginseng och andra just allergiska reaktioner. Lider man av diabetes är det mycket viktigt att man förstår att ginseng kan sänka blodtrycket och att man bör rådfråga en läkare innan man börjar med kosttillskottet.

Ginsengrot och matlagning


ginsengsoppaTrots att man är medveten om alla fördelar med ginseng så är det inte alla människor som är så förtjusta i smaken. Vill man inte inta ginseng på vanligt vis kan man med fördel använda ginsengroten i matlagning, t.ex. för att göra buljong eller en kopp te. Eftersom ginsengroten kan vara en aning sur är det inte ovanligt att den säljs färdigskivad eller torkad. Denna form av ginseng är också det bästa alternativet i samband med matlagning.

Att göra eget ginsengte är kanske den vanligaste formen av matlagning med roten. För att göra ginsengte behöver du cirka 3 gram av färsk eller skivad rot. Använd gärna en vanlig tekanna att koka i, men har du inte tillgång till detta fungerar det även bra med en vanlig kastrull. Nu ska kokandet börja!

  • Koka upp en kastrull med så mycket vatten som du själv behöver. Ska du bjuda andra på ginsengte behöver du naturligtvis mer vatten än till endast en kopp. När vattnet kokar lägger du ner cirka 2-3 gram för varje kopp som ska drickas. För att göra teet mer smakfullt kan du med fördel lägga ner färsk ingefära, dadlar eller licorice. Många gillar sötma i sitt te och här bör man utesluta de vanliga sockerbitar som annars kommer till bra användning. Satsa istället på att söta ditt te med ekologisk honung.

 

  • Låt alla härliga ingredienser koka tillsammans under cirka 2 timmar för att få ut så mycket av ingredienserna som möjligt. Du kommer behöva fylla på med vatten allt eftersom, då vatten ångar bort under kokningstiden.


När vattnet har kokat klart silar du bort allt innehåll som du har haft med och kan därefter börja njuta av ditt te. Kom dock ihåg att spara ginsengen som du kokade. Du kan nämligen återanvända ginseng upp till tre gånger innan den behöver slängas.

Som tidigare nämnt fungerar ginseng även bra i matlagning. Ginseng kan med fördel användas för att skapa en god buljong till soppor eller grytor, men även för att skapa en egen infusion. Du kan även steka ginseng tillsammans med grönsaker, ris eller för att få en kryddig smak till olika fyllningar.

Ginsengroten ska alltid tvättas innan användning.

Vad använder man ginseng till?


Tidigare i texten har vi upprepade gånger berättat om ginsengs alla användningsområden. Ginseng har många positiva egenskaper som vi däremot ännu inte har nämnt. Kika i listan nedan och se om ginseng kan hjälpa dig till ett bättre mående.

  • Uppiggande och jobbar för att motverka trötthet, både kroppslig trötthet och mental.

 

  • Ginsengroten ger ett bättre immunförsvar och ser även till att minska risken för infektioner i kroppen.

 

  • Vill du ha bättre minne? Ginseng har visat sig stimulera nervsystemet, vilket i sin tur leder till att man har lättare för att lära sig saker och att minnet blir bättre.

 

  • Ginseng motverkar både fysisk och psykisk stress tack vare sin lugnande inverkan.

 

  • Även tarmen får sig en omgång av ginseng. Ginseng har nämligen visat sig stimulera bifidobakterier, vilket är de nyttiga tarmbakterier som människan behöver för att må bra.

 

  • Ginseng fungerar positivt mot diabetes, då roten sänker blodtrycket.

 

Användning och dosering


En mycket vanlig fråga när det kommer till kosttillskott eller naturläkemedel är att man inte vet hur ofta man faktiskt kan använda sig av tillskottet. Många kan känna en oro för att man överdoserar med en rot som man faktiskt inte har så mycket kunskap om. Sanningen är att det inte finns en enda studie som visar att det kan vara skadligt för människan att ta ginseng, även så under en lång tid eller att roten intas dagligen.

Köper man färdiga kosttillskott så brukar det finnas information om hur ofta ginseng ska intas. Vill man däremot själv koka ihop sina teer och buljonger med hjälp av ginseng bör man vara lite försiktigare. Oavsett vilket livsmedel eller vilken ört man tar kan det bli för mycket av det goda och det är lättare att biverkningar uppstår, åtminstone den biverkning att du kommer vara otroligt pigg långt in på småtimmarna.

Även om ginseng ökar koncentrationsförmågan och kan göra inlärningen lättare så bör man vara mycket försiktig med att ge roten till barn. Inget barn under 12 år bör använda sig av ginseng, oavsett om det är i kosttillskott eller i matlagning. Man brukar säga att det tar cirka 1 månad innan man får full effekt av roten, men många människor kan märka av en markant skillnad direkt.

Hur uppstår den vita ginsengroten?


Man brukar säga att det finns cirka 12 olika sorter av ginseng. Även om roten finns och används i Kina så är det Korea som helst klart har den största ginsengtradtionen i världen. Här hittar man inte bara ginseng som är mycket bra producerad, utan Sydkorea har faktiskt den absolut bästa ginsengroten man kan tänka sig. Anledningen till detta är att ginsengroten från Korea har det högsta innehållet av det aktiva ämnet ginsenosider.

Ginseng kommer inte bara i olika former, utan även färger. Det är den vita roten som används mest och för att få fram denna så ska roten torkas i en ugn eller direkt i solen. Innan torkningen görs så avlägsnar man det tunna skinn som roten har. Under denna yta är färgen på roten gul, medan bottenytan (mitten av roten) är helt vit.

Det är inte helt ovanligt att man väljer att behandla roten med vattenånga efter att man har skördat den. När denna process utförs och roten har fått torka så får den en mer rödbrun färg, vilket blir "röd ginseng". Roten får alltså sin färg beroende på hur man väljer att behandla och processera den efter skörden.

Sammanfattning


Det finns få örter och rötter i världen som har använts lika länge som ginseng. Många menar att roten har används som uppiggande enda sedan 5000 år tillbaka, men det är inte förrän på senare tid som andra länder än Kina och Korea har börjat förstå nyttan med ginseng. Idag använder människor ginseng för många olika ändamål, t.ex. för att stärka sitt immunförsvar vid en jobbig förkylning eller för att bli piggare och orka mer fysisk aktivitet.

Ginseng som kosttillskott kan intas dagligen, men bör ej användas av barn under 12 år. Det går mycket bra att köpa hem ginseng från kosttillskottsaffärer eller besöka ett vanligt apotek. Ginseng har nämligen blivit så populärt och användbart att man kan hitta det över hela världen, så har du inte tid att springa till affärer kan du enkelt få hem roten med ett enkelt knapptryck.

Biverkningar kan förekomma, men är inte speciellt vanliga. Biverkningar som sömnsvårigheter och huvudvärk är vanligast, medan allergiska reaktioner och magproblem uppstår betydligt mer sällan.