Gurkmeja

Du har säkert hört talas om gurkmeja, och att det ska vara nyttigt. Men vad är det egentligen och på vilket sätt är det nyttigt? Vare sig du vet det eller inte så har du garanterat någon gång ätit gurkmeja. Iallafall om du har ätit indisk mat, eller någon annan sorts curryrätt. Gurkmeja är nämligen en av ingredienserna i curry, och det är den som ger curryblandningar sin gula färg.

Gurkmeja, Curcuma longa, är en växt av samma släkte som ingefära, och precis som med ingefära så är det roten som används. Den har odlats i Asien sedan urminnes tider, och används mycket i matlagningen i till exempel Indien och Nepal, men också i Thailand, övriga Asien och till viss del även i Sydamerika. Den färska roten ser ut som en liten morot, och under det brunaktiga skalet har den en skarpt orange färg. Den färgen är väldigt lättlöslig, och om du tar i en skalad gurkmeja-rot blir du orange om fingrarna, och när färgen väl sitter där är den svår att tvätta bort.

För att framställa kryddan gurkmeja kokas roten först, sedan torkas den och mals. Då bildas det gula pulvret som vi känner som gurkmeja.

Har många användningsområden

Den kraftiga färgen gör att växten används för att färga, både industriellt till att färga läder, papper och trä, och till livsmedel. Till exempel senap innehåller ofta gurkmeja. Det händer också att gurkmeja används för att dryga ut, och alltså förfalska, den dyra kryddan saffran.

Att gurkmeja har fördelar för vår hälsa har man länge vetat i Indien och Nepal, som är de länder där det konsumeras mest per person. I Nepal äter en person i genomsnitt 1,5 gram gurkmeja om dagen, och i Indien äter man ca 80-200 milligram om dagen. Då mest blandad med andra kryddor i en curry.

Här där det oftast inte ingår särskilt mycket curry i den vardagliga matlagningen får vi istället se till att få i oss gurkmeja på andra sätt.

Väldigt stark anti-inflammatorisk verkan

Att gurkmeja har medicinska egenskaper har man vetat länge i Asien. Den magiska roten har använts inom österländsk folkmedicin i mer än 5000 år. Och numera har även vi här i väst, som ligger lite efter när det gäller sådana här saker, börjat erkänna gurkmejans hälsofördelar, och det bedrivs seriös forskning på flera ställen.

Det aktiva ämnet i gurkmeja är kurkumin, eller curcumin som det ofta stavas även i Sverige. Och curcumin är ett av de mest antiinflammatoriska ämnen som finns. Många hävdar att det är kan jämföras med den typ av antiinflammatorisk medicin som läkare skriver ut. Lika stark eller starkare, men med mindre biverkningar. Andra egenskaper som gurkmeja sägs ha:

  • Det är en kraftig antioxidant och hjälper till att höja vårt immunförsvar.
  • Det är bakteriedödande och blodstillande. Gurkmeja användes förr i plåster i Indien.
  • Det är bra för lederna, kan minska besvär från ledgångsreumatism på grund av sina antiinflammatoriska egenskaper.
  • Även vetenskapen har börjat erkänna att Curcumin minskar risken för Alzheimer's.
  • Det är bra för blodcirkulationen och hjärtat, har i vissa fall visat sig sänka nivån på det skadliga kolesterolet.
  • Det finns studier som visar att det kan hjälpa mot depression.
  • Gurkmeja har en bra effekt på magen och dess bakteriekultur, kan minska vissa obehag i magen.
  • Curcumin håller blodsockret på en stabil nivå och förstärker insulinkänsligheten vilket kan förebygga diabetes.
  • Gurkmeja hjälper också levern att rensa kroppen på gifter och håller levern frisk.
  • Det finns teorier om att gurkmeja kan förebygga bröstcancer och prostatacancer.
  • Man kan blanda pulvret med honung och göra en salva att stryka på sår eller irriterad hud.

Används inom Ayurvedisk medicin

I Sverige är gurkmeja klassat som naturläkemedel, och det anses också vara ett ”superfood”, ett ord som blivit populärt på senare tid. Inom Ayurvedisk medicin och kinesisk traditionell medicin har gurkmeja används i tusentals år. Filosofin bakom Ayurveda är att bibehålla hälsan, alltså att slippa bli sjuk, inte att behandla sjukdomar. Ordet kommer ifrån språket sanskrit, där ayur betyder liv, och veda betyder kunskap eller vetenskap, och denna ”livsvetenskap” är beprövad genom årtusenden. Idag har även WHO, Världshälsoorganisationen, gjort en del studier och erkänner Ayurveda som ett effektivt sätt att arbeta med folkhälsa. Inom Ayurvedisk kost och medicin är gurkmeja en fundamental del, det måste ju då betyda något, eller hur?

Hur mycket behövs för att göra verkan?

Det är svårt att säga exakt hur mycket som behövs. Det finns de som säger att man behöver mellan 500-1000 milligram curcumin om dagen för att få den inflammationshämmande effekten. Med tanke på att curcumin bara är en liten del av innehållet i gurkmeja betyder det att det behövs cirka 3-5 teskedar gurkmeja om dagen för att få i sig 500-1000 milligram curcumin. Det är ganska mycket för den som hittills inte har använt gurkmeja alls. Men det finns andra som säger att det behövs betydligt mindre för att få effekt. Bland annat har forskare vid UCLA gjort en undersökning där 40 personer över 50 år med lindriga minnesproblem deltog. Vissa fick 90 mg curcumin 2 gånger om dagen i 18 månader och andra ett placebo. Resultatet visade att de som fick curcumin hade bättre resultat både när det gällde minnet och förmåga att koncentrera sig. I minnestester hade de 28% bättre resultat än placebo-gruppen.

Det bedrivs forskning även i Sverige, en av de som studerat curcumin är Oleg Antzutkin från Luleå Tekniska Universitet som också sett curcumins effekter på Alzheimers. Han äter själv ca 1 gram, en halv tesked gurkmeja, varje morgon på sin yoghurt eller i sin gröt. Man kan äta upp till 9 gram om dagen utan att det på något sätt är skadligt, så det är bara att använda det så mycket man kan i sin matlagning.

Intressant att veta är att Indien är det land i världen som har lägst procent personer med Alzheimers i världen. Särskilt på landsbygden där de fortfarande lever och äter traditionellt. Asien överhuvudtaget och även Afrika, har betydligt lägre procent personer med Alzheimers än exempelvis Nordamerika och Europa, men antalet fall har ökat starkt under de senaste decennierna i takt med att man har börjat äta mer västerländskt och mer ”fast food”.

Det finns många sätt att få i sig gurkmeja

Man kan köpa torkad gurkmeja i vilken livsmedelsaffär som helst. De finns där du hittar andra kryddor, och finns ofta i lite större förpackningar. I vissa specialaffärer kan man också hitta färsk gurkmeja-rot, till exempel i affärer med asiatiska livsmedel. I hälsokostaffärer kan man också hitta gurkmeja i både pulverform och som kapslar.
Det billigaste sättet är nog att köpa en storförpackning med mald gurkmeja i en vanlig eller asiatisk affär, men det bekvämaste sättet att vara säker på att få i sig gurkmeja är att köpa kapslar som är koncentrerade, lätta att svälja och utan smak.

Något som är bra med gurkmeja, oavsett om du använder torkad eller färsk, är att den behåller sina egenskaper även om den upphettas. Du kan alltså lika bra strö lite gurkmeja över filen, som att koka ris med gurkmeja i vattnet eller koka te med gurkmeja.

Många blandar lite gurkmeja i smoothies, eller gör en golden milk att dricka på kvällen. Men alla tycker inte om smaken, och när man använder den torkad kan det blir en lite grynig känsla då kryddan oftast inte löser upp sig till hundra procent. Det gäller alltså att hitta sina egna knep eller sätt att få in gurkmejan i dieten dagligen. Och det är inte bara att se till så du äter gurkmeja, det är också bra att lägga till lite peppar, svartpeppar eller vitpeppar, för att kroppen ska ta upp curcuminet. Kokosfett är också bra att äta med gurkmejan, då curcumin är fettlösligt. Detta gäller särskilt om du äter torkad gurkmeja, då den färska roten redan innehåller eterisk olja.

Några gurkmeja-idéer

Hemmagjort gurkmeja-te:

Att börja dagen med ett te med gurkmeja är en bra idé. Du kan sippa på teet medan du gör i ordning din frukost. Ta en bit färsk ingefära och skär i slantar, och gör likadant med en bit färsk gurkmeja. Lägg i en kastrull med vatten och låt det koka en stund. Under tiden pressar du en halv lime eller citron och blandar juicen med lite kallt vatten och cirka en halv tesked honung. Häll sedan på det kokande vattnet, med en sil så du inte får med bitarna från gurkmejan och ingefäran. Tillsätt en liten dust svart- eller vitpeppar, rör om och drick! Du har då en härligt orange värmande och välgörande dryck att börja dagen med.

Anledningen till att blanda limejuicen och honungen med lite kallt vatten är för att bevara deras näringsämnen bättre. De kan förstöras om de hettas upp för mycket.

Hur mycket ingefära och gurkmeja du ska ta får du prova dig fram till, och om du inte hittar färska rötter går det att använda torkade.

Havregrynsgröt med gurkmeja:

Blanda havregryn (inte snabbvarianten) vatten och salt enligt anvisningarna på förpackningen. För en portion, skiva en halv banan och lägg i blandningen, krydda med kanel, gurkmeja och en dust svartpeppar. Om du vill kan du lägga till en tesked ekologiskt kokosfett. Koka som vanligt och rör om då och då för att bananbitarna ska koka sönder och blandas bra med resten av gröten. Ät som vanligt. Du behöver inget socker eller något annat sött på gröten, då bananen gör att den är söt och god som den är.

Gurkmejapasta:

Ta 3 dl vatten och 1,5 dl torkad gurkmeja och låt puttra på spisen i cirka 5 minuter. Blanda i en halv tsk svartpeppar, 2 tsk färsk riven ingefära, 1 tsk kanel, 1 tsk kardemumma och en halv tsk salt och låt koka några minuter till, under omrörning. Det ska tjockna. När det är tjockt ta kastrullen från spisen och låt svalna lite. Blanda sedan i en halv dl ekologiskt kokosfett, och sedan när det svalnat helt rör i 1 msk ekologisk honung. Förvara i kylen i en glasburk med lock, och använd till Golden milk, i grytor, i ris etc.

Golden milk, eller guldmjölk:

Värm 2 dl ekologisk mandel eller kokosmjölk på spisen, rör i cirka 1 tsk av din gurkmejapasta och lite ekologiskt kokosfett. Smaksätt gärna med lite extra kardemumma, kanel eller vanilj, och lite honung. Men se till så drycken har svalnat en del innan du rör ner honungen. Drick gärna på kvällen en stund innan läggdags.

Du kan använda vanlig mjölk, havredryck eller rismjölk om du föredrar det. Tänk bara på att kolla ingredienserna på den dryck du köper, vissa drycker innehåller en hel del olika tillsatser och är inte så nyttiga som de låter. Mandelmjölk till exempel är bättre att göra sin egen för att undvika tillsatser och få i sig mer av de nyttiga mandlarna.

Använder du dig av de här tipsen varje dag, och dessutom blandar gurkmeja i maten, får du säkert i dig tillräckligt. Men om det är svårt att göra allt det här varje dag, eller om du inte gillar smaken, finns det alternativ som är bekväma och lättillgängliga.

Kosttillskott med gurkmeja

Det har kommit en hel del kosttillskott med gurkmeja allt eftersom hälsoeffekterna har blivit mer erkända. Det gör att du kan ta en eller ett par kapslar om dagen och på det sättet vara säker på att få i dig det du behöver. Enkelt och bekvämt. Här får du några tips på bra produkter, i en slumpmässig ordning:

Healthwell Gurkmeja Premium: Är kapslar med ett ekologiskt gurkmejapulver, extra högt doserat. Varje kapsel innehåller 600 mg gurkmeja, både i form av ekologisk torkad gurkmeja och som gurkmejaextrakt. Dessa kapslar innehåller också svartpeppar, vilket gör att de tas upp bra av kroppen.De rekommenderar en eller två kapslar om dagen, och varje burk har 60 kapslar. De går att köpa i flerpack för att få ner priset lite.

Better You Gurkmeja: Kapslar på 300 mg ekologisk gurkmejaextrakt, och med svartpeppar för att tas upp bättre av kroppen. 1-2 kapslar om dagen, och en burk innehåller 50 st. Kapslarna kan öppnas och man kan blanda innehållet i ett glas vatten och dricka, om man tycker det är jobbigt att svälja hela kapslar.

Healthwell gurkmeja: Kapslar med 300 mg gurkmejaextrakt i varje. Dessa innehåller inte svartpeppar, så det kan vara bra att tänka på att äta dem tillsammans med mat som innehåller peppar. 1-2 kapslar om dagen, tillsammans med måltid. Burkarna innehåller 60 kapslar, och finns att köpa i flerpack.

Great Earth Gurkmejaextrakt: Extra lättabsorberad gurkmeja där curcuminet är bundet till fosfolipider. Det gör att det kan absorberas upp till 30 gånger bättre än vanligt gurkmejaextrakt. En kapsel innehåller 500 mg gurkmejaextrakt och de rekommenderar att man tar 1 kapsel om dagen. En burk innehåller 90 kapslar, räcker alltså i 3 månader.

Alpha Plus Curcumin Plus: Innehåller en unik form av gurkmejaextrakt som har upp till 65 gånger högre biotillgänglighet än vanlig gurkmeja. Det här tillskottet innehåller också C-vitamin som bidrar till ett starkt immunförsvar och normal kollagenbildning. Varje kapsel innehåller 350 mg gurkmeja och de rekommenderar 1-2 kapslar 1-3 gånger om dagen. Förpackningen innehåller 60 kapslar. Värt att notera för allergiker är att dessa kapslar innehåller soja.

Sammanfattning

Gurkmeja är bra på många sätt, både förebyggande och läkande i vissa fall. Det har inga biverkningar, och det är en relativt billig krydda. Det skadar inte att i alla fall prova, du har allt att vinna! Men tänk på att välja rätt produkter, och på att tillföra lite svartpeppar och lite fett för att kroppen ska ta upp det nyttiga curcuminet.

Även husdjur kan må bra av gurkmeja. Om du har en hund eller en häst som är lite stel i lederna kan du prova att blanda gurkmeja i fodret. Det finns särskilda tips för gurkmejans användning till djur, men det går vi inte igenom här. 

Publicerad: 2019-10-07 15:13:16
Senast Uppdaterad: 2019-10-07 17:19:58
Betygsätt den här artikeln
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
Omdöme
1 röster, Genomsnitt: 4 / 5