Jordnötssmör

Många tycker att ett krämigt och saftigt jordnötssmör är bland det godaste som finns. Tyvärr har denna goding fått ett relativt dåligt rykte i vissa kretsar då en del associerar det med fetma och dålig kvalité av sämre amerikanska märken fulla med tillsatser. Men jordnötssmör är otroligt nyttigt när det kommer till kritan. Om det är tillverkat under bra premisser och ingredienserna är ekologiska och fina. Ekologiskt jordnötssmör är bara inte fantastiskt gott att bre på smörgåsen utan är också mycket nyttigt för din kropp. I den här artikeln ska vi beskriva varför.

Vad är jordnötssmör?

Vi börjar enkelt. Vad är detta krämiga pålägg för något egentligen? Svaret är rostade jordnötter som sedan malts ned. I de fall när man talar om "crunchy" jordnötssmör så återstår det bitar av jordnötter som ger lite tuggmotstånd i käkarna. Men just smöret är malda jordnötter som får en speciell dos med olja, socker och salt. I ett helt ekologiskt jordnötssmör skippar man ofta sockret helt men det varierar också från produkt till produkt.
Det två typerna av jordnötssmör kallas "creamy" och "crunchy" som nämndes ovan. Med svenska ord - krämig och grovmalen. I dyrare varianter brukar man tillsätta den goda jordnötsoljan medans det i billigare varianter förekommer vegetabiliska oljor.

Jordnötssmör och användningsområden

Hur man äter jordnötssmör beror till stor del i vilket land man befinner sig. i USA är jordnötssmör nästan en nationalprodukt som man brer på smörgåsen tillsammans med sylt. Det är också vanligt att kombinera det salta jordnötssmöret med godis, ofta med choklad och man finner ofta bitar av jordnötssmör i vissa chokladkakor i västvärlden.
I Afrika är det dock andra bullar som gäller. Här använder man istället jordnötssmör som en slags krydda i matlagningen för att få till en härlig kombination av sötma och sälta och det är vanligt att ha smöret i såser. En känd afrikansk rätt där jordnötssmör ingår, är mafé från bl.a Senegal.
Även i grytor och soppor är det vanligt med en klick jordnötssmör för att ge lite sting i maten och det används också ofta i den thailändska - och den indonesiska matlagningen.

Nyttigt eller onyttigt

Bodylab JordnötssmörDet har tvistats duktigt huruvida jordnötssmör är nyttigt eller inte då de flesta känner till att det inte är helt kalorisnålt. Men kalorisnåla produkter är inte nödvändigtvis de nyttigaste och vice versa. Nyttiga saker är ju sådant som är bra för kroppen och de flesta känner nog till att det finns fet mat som lax eller avokado som är rena dunderkuren för kroppen.
Idag har man kommit underfund med att många kaloririka produkter faktiskt är bra för oss människor. Just när det gäller nötter och fröer som är mycket rika på omega fetter, kan vi inte få i oss nog av dessa. Detta goda fett är bra för hjärnan och rik på vitaminer, mineraler och antioxidanter i stor utsträckning.
För den som älskar jordnötter och jordnötssmör, kommer glädjande uppgifter - nämligen att de som äter mycket (dock med måtta) av denna vara lever längre i genomsnitt. Och då jordnötter är en relativt billig vara så betyder det att flera skulle kunna njuta av jordnötssmör i bättre kvalité.

Fakta om jordnöten

Jordnötter är baljväxter som är släkt med ärtor, linser, sojabönor och kikärter m.m. De växer ursprungligen i Brasilien eller Peru, (vad man har kommit fram till) men odlas numera på många tropiska platser i världen. De är ettåriga örter som blir ca 30 cm höga. Småbladen är ovala och blir ca 1-7 cm långa. Själva frukten är en baljkapsel som kan bli uppemot 6 cm lång och inuti dem sitter nötterna ofta i par. Det är dem som kallas jordnötter och är rika på nyttiga fetter.
Jordnötter är feta nötter och så även smöret som blir till av jordnötterna. På 100 gram smör är det ca 50 gram som är fett, varav 25 gram är enkelomättat fett, 15 gram är fleromättat och 9 gram är mättade fettsyror.
Nötterna är som sagt rika på energi och protein, vilket gör dem till ett självklart mellanmål hos många atleter. De har också ett ganska högt fiberinnehåll. Dock ska man konsumera dem i måttliga mängder och inte överäta trots att det kan vara mycket svårt att motstå.

Allergi

De som är allergiska mot den ena kan också vara allergiska mot den andra. Nötallergi är vanligt och det är viktigt att man är uppmärksam innan man stoppar i sig nötter då detta kan få oanade konsekvenser. Vanliga symptom på att man är allergisk, är svullen mun och rinnande ögon.
En del forskare menar på att jordnötter bör ges tidigt till barn så att de inte utvecklar en allergi. Detta görs i tidigt stadium när immunförsvaret genomgår en hel del förändringar. Mellan 4-6 månaders ålder bör man som förälder låta sitt barn smaka på en jordnöt, speciellt om barnet har hög risk att få en nötallergi.

Ibland när man äter jordnötssmör så kan man känna nästan som om det klibbade ihop i matstrupen. Detta leder till att man kan få smärtor när man sväljer precis för tillfället. De som sväljer stora mängder jordnötssmör i en och samma tugga kan erinra sig detta tillstånd så det bästa är att man äter det långsamt om man vet med sig att man har känt så förr. Detta är dock inget allergiskt tillstånd utan kan drabba var och en som är lite känslig i matstrupen.

Hälsofördelar

Jordnötterna är bl.a rika på magnesium, järn, folat och E-vitamin. Magnesiumet är bra för att hålla igång nerver och muskelkontroller och har man magnesiumbrist kan man ofta drabbas av kramper i benen. Man behöver även magnesium när kroppen producerar eget protein.
Järn är oumbärligt för blodet och syretransporterna i kroppen. För att blodets upptagning av syre ska fungera som det ska, så behövs rikligt med järn. Järnbrist drabbar främst kvinnor i fertil ålder så att äta mycket nötter och järnrik kost är viktigt för dem.
Folat är en typ av B-vitamin som är viktig när kroppen bildar nya celler och röda blodkroppar. Får man inte i sig tillräckligt med folat så kan man drabbas av blodbrist och därför rekommenderas gravida kvinnor att äta folat eller folsyra i samband med graviditet.
E-vitaminet är ett av jordnötssmörets baser och detta är väsentlig antioxidant som skyddar kroppens celler från oxidation. Det förhindrar nedbrytning av fettsyror och förlänger således cellmembranens livslängd.
Sist men inte minst så bidrar fibrerna i jordnötter till en bättre mage och en mer normal tarmfunktion.

Gör ditt eget jordnötssmör

Om man vill slippa tillsatser av tveksamma ämnen i sitt jordnötssmör så kan man tillverka sitt eget. Då behöver man heller inte tillsätta socker. Att göra jordnötssmör är inte alls svårt. Allt man behöver är en matberedare, naturella jordnötter och jordnötsolja. Ibland behövs inte ens oljan utan fettet i jordnötterna bildar sin egen krämiga konsistens.

  • Gör såhär:
Ta fram en matberedare och sätt i knivsatsen som behövs för att hacka ordentligt.
Häll i nötterna och kör för fullt tills det har bildats en krämig massa. Detta brukar ta några minuter.
Häll sedan jordnötssmöret i en ren glasburk och låt stå i kylen.

Vill du sedan ha i någon annan ingrediens såsom honung eller liknande så går det naturligtvis bra, det är bara att prova sig fram.

Förvara jordnötterna innan de blir jordnötssmör

Det är viktigt att förvara jordnötterna på en bra plats så att de inte angrips av mögelsvampar som i värsta fall kan bilda cancerframkallande gift. Helst ska de förvaras mycket kyligt, mellan 0-4 grader. Man märker lätt om jordnötterna är angripna av diverse svampar då de mörknar i färgen och kan lukta illa. Ibland är nöten inuti helt rutten när man öppnar skalet.

Att välja rätt jordnötssmör

Det är bra om man använder naturella jordnötter när man gör jordnötssmör, då de saltade innehåller ämnen som inte är speciellt nyttiga. Dessutom så kan smaken fördärvas i slutändan. Välj icke-smaksatta nötter och även gärna de som inte är torrostade då de kan innehålla tillsatt socker eller stärkelse.
När man väljer ett redan färdigt jordnötssmör bör man absolut hålla koll på innehållsförteckningen. Ofta innehåller billiga produkter härdat fett och en massa socker och det man vill åt är ett jordnötssmör med endast malda nötter och eventuellt lite salt samt jordnötsolja. Även ekologiska jordnötssmör ska man kolla upp då det finns palmolja i osv. Försök att välja ett jordnötssmör som inte är alltför salt eller tillverka ditt eget smör då salt i stora mängder är skadligt för kroppen och kärlen. Det är också viktigt att poängtera att man inte ska bälga i sig jordnötssmör även om man har köpt en produkt av bra kvalité. Jordnötssmör innehåller visserligen en rad nyttiga ämnen men kalorierna är många och det är lätt att man går upp i vikt om man äter mycket. Att bre lite på en smörgås 1 gång om dagen är vanligtvis tillräckligt.

De idrottsmän - eller kvinnor som tränar mycket kan med fördel äta lite jordnötssmör efter eller innan ett träningspass då det medför bra med energi och nyttiga ämnen samt protein. Protein i jordnötter är ofta högre än i kött eller fisk, så för att boosta musklerna är en liten sked jordnötssmör i sin ordning.

Hjälper hjärtat

En fördel som jordnötterna har är att de hjälper hjärtat på traven genom att sänka det skadliga LDL-kolesterol i blodet. Det betyder dock inte att man ska äta mängder med jordnötter eller jordnötssmör utan äta det med måtta i rätt mängd.

Var köper man jordnötssmör?

Jordnötssmör är verkligen inte komplicerat att få tag på. Det finns i stort sett i alla livsmedelsbutiker och hälsokostbutiker. Skillnaden är att i en vanlig mataffär kan det dock finnas sämre kvalitativa jordnötssmör och ibland är det då bättre att avstå. Jordnötssmör ska innehålla så få ingredienser som möjligt, annars gör det inte den nytta man vill åt i hälsoaspekt.

Online finns det mängder med varumärken av jordnötssmör att ta fasta på. Många av dem är av mycket bra kvalité och faktiskt inte speciellt dyra. Då man inte ska vräka i sig mängder med jordnötssmör så kan det vara värt att handla en dyrare produkt som håller längre. Det finns mängder av gymbutiker som säljer nyttiga jordnötssmör eftersom många som tränar regelbundet tycker om att äta det till mellanmål då proteinet hjälper till att bygga lite muskler samtidigt som energinivån är hög. Gå igenom deras sortiment och läs som sagt alltid innehållsförteckningen innan du köper.

Slutord

Ett bra jordnötssmör är både gott och nyttigt. Den riktiga smaken från jordnötterna letar sig fram och man slipper farliga tillsatser som e-nummer och härdade fetter. Men eftersom jordnötter också är en relativt billig vara så förekommer det riktigt dåliga exemplar därute på marknaden. hemligheten är inte att köpa ett så billigt jordnötssmör som möjligt utan ett med så få ingredienser som möjligt. Egentligen behövs faktiskt bara jordnötter i naturell form och inget mer.
Vill man vara säker på att få i sig det bästa jordnötssmöret ska man göra det själv - det kostar nästan ingenting och är hur enkelt som helst.

Det finns hur många maträtter som helst som kan bli otroligt goda tack vare jordnötssmör då det är en lämplig smaksättare som även är nyttig. I Sverige är man inte lika van vid att laga mat med jordnötssmör som i Sydamerika eller i Asien men om du testar dig fram så kommer du garanterat få en riktig smakexplosion i gommen.