Moringa

Har du inte hört talas om moringa tidigare är det verkligen dags att du drar öronen till dig. I Afrika har man länge använt sig av detta enormt näringsrika träd för att t.ex. ge näring till barn som är undernärda. Trädet kallas inte för "livets träd" för ingenting och i denna text kommer du få lära dig allt om denna underbara trädväxt och vad den kan göra för just dig.

Vill man få i sig alla positiva effekter och all näring från trädet är det bladen som man ska använda sig av. Det vanligaste är att bladen först torkas och därefter pulveriseras. Det är kanske inte främst trädet i sig som människor över hela världen nu börjar få upp ögonen för, utan just detta pulver som kan användas som kosttillskott.

Innan vi ger oss in på alla egenskaper som moringa har vill vi först informera om trädet i sig. Moringa som trädväxt är mycket tålig och växer otroligt snabbt till skillnad från många andra växter och träd runt om i världen. Många har svårt att förstå hur ett träd som växer i ett så torrt klimat kan ha så mycket näring i sig, men sanningen är att det är just detta klimat med fattiga jordar som får trädet att växa som bäst. Moringan är inte i behov av några större mängder vatten och kan utstå mycket varma temperaturer utan att bladen torkar, vissnar och dör.

Vad innehåller blad från moringa?


Det finns verkligen otroligt mycket fina och bra näringsämnen att hämta från moringa. Bland annat är moringa fylld med antioxidanter, men även på protein och växtfibrer. Moringa innehåller även väldigt mycket a-vitamin, kalcium, kalium och c-vitamin, vilket är näringsämnen som kroppen behöver för att utvecklas som den ska och växa sig stark. När man ser allt som moringan innehåller är det inte svårt att förstå varför pulvret med fördel ges till undernärda barn. Pulvret är enkelt att få ner och kan med fördel blandas i drycker eller mat för lättare konsumtion. En studie har visat att man i ayurvedisk läkekonst använder sig av moringa för att behandla hela 300 olika åkommor som människor kan drabbas av.

moringaFör den som inte har så mycket koll på vad kalium, a-vitamin och kalcium kan göra för kroppen har vi här samlat en lista på alla de traditionella användningsområden där moringa har stått i fokus.

  • Moringa förbättrar matsmältningen och stärker även människans immunförsvar

 

  • Moringa kan användas för den som vill motverka trötthet, bli piggare, men även också för människor som känner sig nere och som vill höja sitt humör.

 

  • Moringa sänker blodtrycket

 

  • Moringa kan med fördel användas för den som lider av smärtsamma magsår eftersom den skyddar den känsliga slemhinna som man har i magen.


Om detta inte var tillräckligt för att förstå varför moringa är så bra så kan du fortsätta att kika på denna lista. Här har vi jämfört bladen från moringaträdet med vanliga livsmedel som vi använder dagligen.

  • Moringa innehåller 18 stycken aminosyror. 9 av dessa är essentiella.

 

  • Moringa har hela 3 gånger mer kalium än en enda banan.

 

  • Morötter är rika på a-vitamin. Det vet de allra flesta. Men visste du att moringa innehåller hela 4 gånger mer a-vitamin än vad morötter gör.

 

  • Apelsiner i all sin ära, men hur vore det med att testa moringa nästa gång du drar på dig en förkylning? Moringa har visat sig innehålla 7 gånger mer c-vitamin än vad en vanlig, medelstor apelsin gör.

 

  • Moringa har 4 gånger mer kalcium i sig än vad mjölk har. Kanske borde du testa att dricka ett glas med moringa istället för ett glas med mjölk efter träningen?

 

  • Moringa innehåller sammanlagt 46 stycken antioxidanter och 36 antiinflammatoriska ämnen.

 

Så gör du


Låt oss säga att du nu har köpt hem moringa för första gången och inte har någon aning om hur du ska börja. Moringa har många spännande användningsområden och kan intas på en rad olika sätt. Det traditionella viset är att koka upp moringa och sedan dricka avkoket. Oftast så kokar man upp moringan flera gånger och anledningen till detta är för att få bort den beska smaken som inte alla uppskattar.

Tyvärr finns det en nackdel med att tillaga moringa på just detta sätt och det är att majoriteten av alla näringsämnen faktiskt försvinner. Genom att torka bladen och mala dem till pulver kan man få i sig alla näringsämnen, utan att något faktiskt går förlorat.

Det man bör tänka på när man använder sig av moringpulver är att pulvret inte bör hettas upp och bör absolut inte kokas. När det blir allt för hett så försvinner den näring som man egentligen vill komma åt. Det går naturligtvis bra att göra moringate för den som önskar, men det bästa är då att koka upp vatten, låta detta svalna en aning och sedan blanda i pulvret. Tycker man inte om smaken går det bra att även blanda pulvret i ett "vanligt" te med en smak som man föredrar.

Ingen te-person? Oroa dig inte. Moringa kan användas i mer än bara en varm kopp te. Du kan bland annat hälla i moringapulver i din smoothie för att få en riktig hälsokick eller varför inte strö ner pulvret i en god köttgryta eller soppa (efter kokning).

Mycket mer än bara blad


Eftersom det är bladen som har det största näringsinnehållet är det kanske inte så konstigt att det även är bladen som har stulit all fokus från moringsträdet. Sanningen är dock att alla delar av trädet faktiskt går att äta och innehåller mängder med vitaminer och mineralen som kroppen behöver.

Om ett moringsträd får växa under optimala förhållanden tar det cirka 6 till 8 månader innan trädet bär sin frukt. Om du inte visste detta ännu så har faktiskt moringaträdet små frökapslar som är helt ätbara. Många menar att fröna har en smak av sparris och även om det inte är fröna som innehåller flest näringsämnen, så är det fortfarande otroligt populära och användbara. Om man inte vill äta fröna precis som de är så kan man med fördel rosta dessa och ha som snacks. När fröna rostas får de, istället för smak av sparris, en mer jordnötsliknande smak, vilket många uppskattar. En studie och ett forskningsprojekt som utfördes av Uppsala Universitet visade även att frön från ett moringaträd kan användas för att rena vatten.

Hur är det då med trädets blommor och dess stam? Jo, även dessa går faktiskt att äta med bravur. Både stammen och blommorna är mycket rika på proteiner och järn och blommorna passar perfekt att ha i t.ex. en sallad. Naturligtvis kan det vara en aning knepigt att förstå sig på hur man ska äta av trädets stam. Det lättaste är självklart att använda sig av barken för att på så sätt koka sig ett te.

Biverkningar


När det kommer till naturläkemedel, blad, örter eller rötter är det många som rynkar på näsan. Man är rädd för det man inte känner till och är rädd för att få kraftiga eller mycket allvarliga biverkningar. Än så länge finns det inga kända biverkningar av att använda sig av moringapulver, men som med allt annat bör man aldrig konsumera kosttillskottet. Moringa är mycket starkt och är man gravid eller ammande bör man alltid rådfråga en doktor innan man sätter igång.

Om det ska kallas biverkning eller inte är upp till var och en att bestämma, men eftersom moringan har gröna blad så kan stora mängder och överdrivna intag leda till att blodet förtjockas. Återigen bör man kontakta en läkare om man t.ex. är gravid, ammar eller om man t.ex. äter blodförtunnande mediciner.

Fördelar


Visst är det härligt att moringan har fler fördelar än nackdelar? Annars vore det bara rent ut sagt dumt att använda sig av pulvret. I listan nedan hittar du alla de unika fördelar som moringan har och förhoppningsvis är det du som sedan tar dig in i närmsta webbhopp eller kosttillskottsbutik för att handla hem en påse.

  • Ökar din kondition
  • Håller blodsockernivån normal
  • Minskar risken för tillväxt av cancerceller
  • Sänker ditt kolestrol
  • Avgiftning. Moringa kan användas för avgiftning av kroppen eller för att rena vatten
  • Lindrar depression och ångest
  • 100 % ekologiskt och naturligt
  • Jobbar aktivt för att lindra eller bota infektioner
  • Bättre immunförsvar
  • Ger strålande hud
  • Gör att du åldras långsammare
  • Ökar stimuleringen av hårväxt
  • Ger näring till hår och hud

 

Dosering


När man börjar med moringa är det alltid bäst att ta det långsamt. En bra rekommendation är att börja med en halv tesked, en gång om dagen. Man kan med fördel hålla sig till en halv tesked i cirka 3 till 5 dagar innan man övergår till en större dos.

När dessa 3-5 dagar har passerat kan man, om så önskas, öka sitt intag till en full tesked, men detta bör vara den totala dosen för en människa som i övrigt är helt frisk. I annat fall så kan man gå upp till två tesked, t.ex. om man lider av någon kronisk sjukdom eller om man är mycket fysiskt aktiv, men i dessa fall är det otroligt viktigt att man först rådfrågar en läkare innan man börjar att ta pulvret.

Observera att man alltid bör inta moringa på full mage. Moringa är en mycket stark produkt som kan ge biverkningar om man överdoserar.


Sammanfattning


När man vet vad bladen från moringsträdet innehåller är det lätt att förstå varför trädet kallas för "Livets träd". Hela trädet kan med fördel förtäras, allt från blommor och frön till stam. Dock är det främst bladen som man använder sig av och dessa torkas för att sedan pulveriseras. Pulvret kan användas på flera olika sätt och har varit till stor hjälp för barn som lider av undernäring. Med hjälp av alla sina antioxidanter och alla vitaminer får kroppen den näring som den behöver för att växa och bli stark.

Du kan själv välja om du vill använda moringapulver i ditt te, din smoothie eller om du vill använda den i matlagning. Kom ihåg att det är viktigt att du inte ska hetta upp pulvret alldeles för mycket, eftersom detta kan leda till att många näringsämnen faktiskt försvinner. Det går däremot bra att först koka upp vatten, för att därefter hälla ner pulvret när vattnet har slutat koka.

Det finns verkligen tveklöst många anledningar till att använda sig av moringa. Du får bättre hud och hår, sänker högt kolesterol, lindrar depression, minskar åldringsprocessen och ökar din kondition. När du kommer igång med moringa bör du endast använda dig av en halv tesked om dagen. Fortsätt med denna dosering till du har tagit en halv tesked i cirka 3-5 dagar. Om du är gravid eller ammar bör du rådfråga en läkare innan du påbörjar din behandling av moringa och kom ihåg att det kan ta upp till en månad innan du får fullständiga resultat. Dock är det många människor som har märkt av effekten redan efter första dosen, men detta är väldigt individuellt och man bör inte avsluta behandlingen i brist på tidiga resultat. Även om resultaten inte syns till på en gång så börjar kroppen att jobba på en gång. Då moringa kan vara uppiggande bör man med fördel inta pulvret på morgonen och efter att man har ätit frukost.